Η δύναμη της θετικής σκέψης

Rate this item
(0 votes)
Published in health;
 Όταν έχετε αρνητικά συναισθήματα όλα αυτά τα βιβλία γκουρού αυτοβοήθειας σχετικά με τη δύναμη της θετικής σκέψης μπορεί να φαίνονται περισσότερο σαν ευσεβείς πόθοι παρά σαν πρακτικές συμβουλές. Υπάρχει κάποια επιστημονική βάση για τη δύναμη της θετικής σκέψης;

Μπορεί μια θετική θεώρηση της ζωής να βελτιώσει στ’ αλήθεια την υγεία σας; Πολλές πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η θετική σκέψη μπορεί να είναι πιο ισχυρή ακόμα κι απ’ τις βεβαιώσεις των «γκουρού».

Τι είναι η θετική σκέψη;

Οι επικριτές της δύναμης της θετικής σκέψης συχνά λένε ότι είναι μια αφελής ματιά στον κόσμο που αρνείται να δει τα γεγονότα. «Η ζωή είναι σκληρή και στη συνέχεια πεθαίνεις» είναι το σύνθημά τους. Οι ψυχολόγοι κι άλλοι που έχουν μελετήσει το θέμα σε βάθος διαφωνούν. Όσοι σκέφτονται πραγματικά θετικά, χωρίς να κρύβουν τα κεφάλια τους στην άμμο, αντιμετωπίζουν τις αλλαγές στη ζωή κατά μέτωπο, επειδή είναι σε θέση να μάθουν και να ωριμάσουν απ’ τις αρνητικές εμπειρίες επωφελούμενοι απ’ τις υπάρχουσες ευκαιρίες.

Ένας νέος τομέας της ψυχολογίας, η θετική ψυχολογία, προσεγγίζει επιστημονικά τη δύναμη της θετικής σκέψης καταλήγοντας σε κάποιες εκπληκτικές αποκαλύψεις: Η ευτυχία είναι η αιτία των θετικών εκβάσεων της ζωής, όχι το αποτέλεσμα. Τα χαρούμενα άτομα τείνουν να έχουν βαθιές θρησκευτικές ή πνευματικές πεποιθήσεις. Ο πλούτος δεν φέρνει την ευτυχία, αλλά η χρήση του πλούτου για να επωφεληθούν κάποια άτομα συμβάλλει στην προσωπική ευτυχία.

Ο αλτρουισμός είναι ασφαλέστερος δρόμος προς την ευτυχία απ’ τον ηδονισμό. Η ευτυχία (ή η θετική σκέψη) είναι μια «ικανότητα» που μπορεί να μαθευτεί.

Η νευροεπιστήμη της θετικής σκέψης

Οι πρόσφατες εξελίξεις στην απεικόνιση του εγκεφάλου κι άλλα εργαλεία της νευροεπιστήμης συμφωνούν ολοένα και περισσότερο με τα πορίσματα της θετικής ψυχολογίας. Ο Δρ. Dacher Keltner του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Greater Good Science Center του Μπέρκλεϊ είναι ένας απ’ τον αυξανόμενο αριθμό ψυχολόγων που πιστεύουν ότι δύσκολα υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις ότι τα ανθρώπινα όντα είναι «σκληρά ασύρματα» για να είναι ευτυχισμένα και συμπονετικά.

Για γενιές, έχουμε εξισωθεί με τη θεωρία του Δαρβίνου για την εξέλιξη με την «επιβίωση του ισχυρότερου». Στην πραγματικότητα, όμως, σύμφωνα με τον Δρ. Keltner, ο Δαρβίνος υποστήριξε ότι «η συμπάθεια είναι το μεγαλύτερο ένστικτό μας» και είναι το κλειδί για την προσωπική και συλλογική μας επιβίωση.

Πώς είναι αυτο εφικτό;

Οι συσκευές απεικόνισης του εγκεφάλου έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν περιοχές του εγκεφάλου που ενεργοποιούνται όταν ασχολούμαστε με μια συγκεκριμένη δραστηριότητα ή νιώθουμε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα. Όταν αισθανόμαστε συμπόνια, ένα μέρος του εγκεφάλου «ανάβει» συνδεόμενο άμεσα με τα εγκεφαλικά δίκτυα που απελευθερώνουν μια ισχυρή ορμόνη που ονομάζεται οξυτοκίνη. Μερικές φορές ονομάζεται «ορμόνη της αγάπης», η οξυτοκίνη σχετίζεται με τα συναισθηματικά μας ένστικτα είτε είναι σεξουαλικά, γονικά, θρησκευτικά ή πολιστικά. Πιο σημαντική γι’ αυτούς που θέλουν να καλλιεργήσουν τη θετική σκέψη στη ζωή τους η οξυτοκίνη μας κάνει να νιώθουμε χαρούμενοι και μπορεί να παραχθεί με ή χωρίς εξωτερικό αντικείμενο αγάπης. Απ’ την άλλη μεριά, η αμυγδαλή είναι ένα μικρό όργανο στον εγκέφαλο υπεύθυνη για την ενεργοποίηση του φόβου.

Όταν λειτουργεί κανονικά είναι ένα ανεκτίμητο εργαλείο επιβίωσης που συμβάλλει στην απελευθέρωση της αδρεναλίνης κι άλλων χημικών ουσιών που μας προκαλούν ν’ αντιδράσουμε κατάλληλα σε άμεσο κίνδυνο. Το πρόβλημα με την αμυγδαλή στη σύγχρονη κοινωνία είναι ότι βομβαρδιζόμαστε συνεχώς με τρομακτικά δελτία ειδήσεων. Μια ύφεση στην οικονομία, για παράδειγμα, είναι αιτία για αφύπνιση, αλλά ταυτόχρονα και κάλεσμα για δράση.

Όταν δεν μπορούμε να αναλάβουμε θετική δράση το αποτέλεσμα είναι άγχος κι αγωνία. Ενώ ένας καλός ύπνος βοηθάει (οξυτοκίνη, ντοπαμίνη κι άλλες θεραπευτικές χημικές ουσίες απελευθερώνονται στον ύπνο), όταν ξυπνάμε το πρωί θυμόμαστε πάλι την «κρίση» και αν δεν έχουμε καλλιεργήσει τη θετική σκέψη βυθιζόμαστε και πάλι στο άγχος. Αν αφεθεί ανεξέλεγκτο μπορεί να οδηγήσει σε μια μοιρολατρική αίσθηση απελπισίας. Καλλιεργώντας τη θετική σκέψη Οι νευροεπιστήμονες έχουν αναγνωρίσει τον προμετωπιαίο φλοιό (η περιοχή του εγκεφάλου ακριβώς πίσω απ’ το μέτωπο) ως «εκτελεστικό κέντρο» ή «κέντρο λήψης αποφάσεων». Είναι η περιοχή του εγκεφάλου που μας επιτρέπει να κάνουμε πίσω σε μια κατάσταση και να την αναλύσουμε από απόσταση.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι οι τομογραφίες των επί χρόνια διαλογιστών έχουν δείξει ότι όταν διαλογίζονται οι περιοχές του προμετωπιαίου φλοιού ενεργοποιούνται σε σημαντικό βαθμό. Εκτός αυτού η αίσθηση της ευτυχίας και της ευδαιμονίας που βιώνουν είναι εν μέρει αποτέλεσμα των ορμονών «νιώθω καλά» (ενδορφίνες) που απελευθερώνονται όταν το μυαλό είναι σε κατάσταση διαλογισμού. Οι ψυχολόγοι και οι νευροεπιστήμονες έχουν μελετήσει επίσης τις επιδράσεις των «τυχαίων πράξεων καλοσύνης» στη συναισθηματική σταθερότητα και τη θετική σκέψη. Παραδόξως, τα μικρά πράγματα όπως το να κρατήσουμε την πόρτα ανοιχτή σε κάποιον μπορεί να έχει πιο ευεργετική επίδραση σε κάποιον που κάνει μια πράξη καλοσύνης απ’ ό,τι στον αποδέκτη. Η καλοσύνη και η συμπόνια προς τον εαυτό μας έχουν παρόμοια θετική επίδραση. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι «τυχαίες πράξεις αυτοκαλοσύνης» έχουν το ίδιο αποτέλεσμα όπως κι αυτές που προσφέρουμε στους άλλους. Η απλή φυσική πράξη του να προσφέρουμε στον εαυτό μας μια αγκαλιά ή ένα χτύπημα στην πλάτη έχει αποδειχτεί ότι μειώνει τα επίπεδα κορτιζόλης (μια ορμόνη άγχους) και του καρδιακού ρυθμού ενώ ταυτόχρονα απελευθερώνει οξυτοκίνη. Τη θέση τους στη θετική σκέψη έχουν κι επιβεβαιώσεις. Η δήλωση του Χένρι Φορντ,

«Είτε νομίζεις ότι μπορείς είτε νομίζεις ότι δεν μπορείς, έχεις δίκιο» αναφέρεται συχνά απ’ τους αυτοβοηθούμενους γκουρού. Αν σκεφτόμαστε «δεν μπορώ» αυτόματα απαντάμε με αρνητική φαντασίωση του εαυτού μας. Όταν σκεφτόμαστε «μπορώ» επιβεβαιώνουμε την ικανότητά μας να ξεπεράσουμε τα εμπόδια. Σε νευρολογική ορολογία, το «δεν μπορώ» ενεργοποιεί την αρνητική αμυγδαλοειδή δραστηριότητα, ενώ το «μπορώ» παραμερίζει τη νευρολογική δραστηριότητα στις θετικές, δημιουργικές περιοχές του προμετωπιαίου φλοιού. Η δύναμη της θετικής σκέψης για την υγεία Το άγχος έχει χαρακτηριστεί ως το πιο καταστροφικό συναίσθημα και υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ του άγχους και της καρδιακής νόσου, καθώς κι άλλων παραλυτικών ασθενειών κι επικίνδυνων για την υγεία.

Ενώ κάποιες μακροπρόθεσμες μελέτες έχουν διεξαχθεί σχετικά με την αιτιατή σύνδεση μεταξύ θετικής σκέψης και υγείας, αυτές οι μελέτες που έγιναν κι ανεπίσημα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η θετική σκέψη ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και συμβάλλει στη θεραπεία. Η επιστήμη μόλις έχει αρχίσει ν’ απομακρύνει την εστίασή της απ’ τις αιτίες των ψυχικών και των σωματικών ασθενειών προς τις αιτίες της ευτυχίας και της υγείας.

Ενώ τα στοιχεία δεν είναι πολλά, όσα έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα επιβεβαιώνουν αυτά που γνωρίζουν οι περισσότεροι από εμάς διαισθητικά: η θετική σκέψη οδηγεί σε θετικά αποτελέσματα. Ίσως, η μεγαλύτερη συμβολή που έγινε απ’ την θετική ψυχολογία και νευροεπιστήμη είναι ότι η η θετική σκέψη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αρετές όπως η καλοσύνη και η συμπόνια, και δεν εξαρτάται απ’ τον υλικό πλούτο.

Μπορεί να οδηγήσει περιστασιακά στον πλούτο, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι η θετική σκέψη οδηγεί στον «πλούτο» του σώματος, του μυαλού και του πνεύματος.

Ειδαν προσφατα

  • Πως να απομακρύνετε το σμήγμα, και τα μαύρα στίγματα από τη μύτη σας!
    Πως να απομακρύνετε το σμήγμα, και τα μαύρα στίγματα από τη μύτη σας!

    Κοιταζόμαστε στον καθρέφτη καθημερινά θαυμάζοντας (ή ως ασυγκράτητη επιθυμία) την εμφάνισή μας και κριτικάροντας τι μας αρέσει και τι δε μας αρέσει σ’αυτήν. Οι ρυτίδες, οι λεπτές γραμμές, οι πανάδες ή τα σημάδια γήρανσης, το σχήμα των χειλιών μας και EW – τι είναι αυτά τα μαύρα σημάδια;

  • Πως να αφαιρέσετε την βαφή των μαλλιών σας
    Πως να αφαιρέσετε την βαφή των μαλλιών σας

     ΄Εχει συμβεί σε όλες μας, αυτή η βαφή μαλλιών με την οποία βάψαμε τα μαλλιά μας, αντί για ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ που περιμέναμε να βγει, να βγει τελικά πραγματικά απαίσια. Είτε είναι ημι-μόνιμη, σχεδόν μόνιμη ή τελείως μόνιμη, μπορείτε να απομακρύνετε τη βαφή από το κεφάλι σας χρησιμοποιώντας τεχνικές για την αφαίρεση του χρώματος.

  • Οφέλη για την υγεία από το τσάι μέντας
    Οφέλη για την υγεία από το τσάι μέντας

    Για αιώνες το τσάι μέντας ήταν απολαυστικό για τη δροσιστική γεύση του, καθώς επίσης και για τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Παραδοσιακά, το συνιστούσαν οι βοτανολόγοι και άλλοι φυσικοί θεραπευτές για την ανακούφιση από μια σειρά διαταραχών.

  • Πως να θεραπεύσετε τον κνησμό και την φαγούρα στο κεφάλι!
    Πως να θεραπεύσετε τον κνησμό και την φαγούρα στο κεφάλι!

    Υπάρχει τίποτα πιο ενοχλητικό από έναν κνησμό που δεν λέει να ικανοποιηθεί από λίγο ξύσιμο; Ξύνοντας το κεφάλι σας συχνά φαίνεται να είναι ιδιαίτερα αντιαισθητικό, καθώς οι άνθρωποι το συνδέουν συχνά με κάποια ασθένεια ή με την έλλειψη καθαριότητας.

  • Ασκήσεις για το σύσφιξη και τόνωση κάτω από το σαγόνι
    Ασκήσεις για το σύσφιξη και τόνωση κάτω από το σαγόνι

    Αν έχετε διπλοσάγονο, το πιθανότερο είναι να θέλετε διακαώς να απαλλαγείτε από αυτό. Το πιο δύσκολο πράγμα σε ό, τι αφορά το διπλοσάγονο είναι ότι ακόμη κι οι πιο λεπτοί άνθρωποι μπορούν να παρουσιάσουν τέτοιο.