Γιατί η ζάχαρη κουράζει;

Τρώτε ένα κομμάτι γλυκό ψάχνοντας τη «γρήγορη ζάχαρη» που θα σας δώσει λίγη ενέργεια ανακαλύπτοντας ότι σας κάνει να αισθάνεστε ακόμα πιο κουρασμένοι απ’ ότι πριν το φάτε;

Αυτό είναι μια κοινή και φυσική αντίδραση που πολλά άτομα δεν γνωρίζουν και συχνά οδηγεί στον εθισμό της ζάχαρης.

Γιατί κουράζει η ζάχαρη;

     Αρχικά, τα σακχαρούχα τρόφιμα φαίνεται να δίνουν στον οργανισμό ενέργεια, αλλά είναι απατηλή ενέργεια που προέρχεται από την επιτάχυνση του μεταβολισμού καθώς ο οργανισμός προσπαθεί να επεξεργαστεί την υπερβολική ποσότητα ζάχαρης που του χορηγήθηκε. Ωστόσο, μετά από αυτή την αρχική «γρήγορη ζάχαρη» συμβαίνουν φυσικές διεργασίες που στην πραγματικότητα σας κάνουν να αισθάνεστε κουρασμένοι, ληθαργικοί και να θέλετε ακόμα και να κοιμηθείτε:

       Όταν η ζάχαρη απορροφάται από το αίμα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα αυξάνονται απότομα.

       Η απότομη αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα προκαλεί την απελευθέρωση ινσουλίνης στο πάγκρεας ως αντίμετρο στα ασύνηθιστα υψηλά επίπεδα σακχάρου.

       Στον εγκέφαλο η παραγωγή μιας χημικής ουσίας που ονομάζεται ορεξίνη και συνδέεται με την επαγρύπνηση, εμποδίζεται προκαλώντας λήθαργο ή υπνηλία.

       Σε πολλά άτομα αυτή η φυσική προσπάθεια του οργανισμού να επιστρέψει σε μια πιο ισορροπημένη κατάσταση έχει παρερμηνευθεί. Ενθυμούμενα το σύντομο «υψηλό» που τους έδωσε η ζάχαρη στρέφονται σε άλλα σακχαρούχα τρόφιμα ή σε μια κούπα καφέ με ζάχαρη σε μια προσπάθεια να διώξουν το αίσθημα κούρασης. Αυτό λειτουργεί για λίγο, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε ένα φαύλο κύκλο που μπορεί να προκαλέσει μακροπρόθεσμη βλάβη στην υγεία.

Το μειονέκτημα της ζάχαρης

     Δύσκολα αρνείται κανείς ότι η ζάχαρη έχει ωραία γεύση, αλλά στη σύγχρονη κοινωνία καταναλώνουμε πάρα πολύ μεγάλες ποσότητες ζάχαρης. Το πιο ορατό αποτέλεσμα αυτής της κατανάλωσης ζάχαρης είναι η συμβολή της στην επιδημία της παχυσαρκίας των Δυτικών κοινωνιών. Η ζάχαρη συνδέεται και με την πρόωρη γήρανση του δέρματος, μερικούς τύπους διαβήτη και έμμεσα με μια σειρά ασθένειες που μπορούν να προληφθούν με μια καλύτερη διατροφή.

     Οι διατροφολόγοι υποστήριζαν πάντα την αντικατάσταση της σοκολάτας με φρούτα για ενέργεια και του αναψυκτικού με νερό όταν αισθάνεστε διψασμένοι, αλλά το μήνυμα σιγά σιγά βουλιάζει. Στην πραγματικότητα, παρά την αύξηση της επίγνωσης των ευεργετικών ιδιοτήτων της κατανάλωσης φρέσκων, φυσικών τροφών η κατανάλωση της ζάχαρης έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια.

     Σε μια μελέτη του 2010 από ερευνητές του Πανεπιστημίου Έμορυ και των Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών της Ατλάντα-Γεωργία διαπιστώθηκε ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες το ημερήσιο θερμιδικό ποσοστό πρόσληψης ζάχαρης αυξήθηκε από 11% σε 16% από μια παρόμοια μελέτη που διεξήχθη το 1977-78. Ενώ το Αμερικανικό Ινστιτούτο Καρδιολογίας συστήνει στις γυναίκες να περιορίσουν την πρόσληψη ζάχαρης σε 6,5 κ. τσαγιού ημερησίως και για τους άντρες στα 9,5 κ. τσαγιού, οι συμμετέχοντες στη μελέτη του Πανεπιστημίου Έμορυ που ήταν αντιπροσωπευτικό δείγμα για τον γενικό πληθυσμό κατανάλωναν κατά μέσο όρο 21,4 κ. τσαγιού ραφιναρισμένης ζάχαρης ημερησίως.

     Την επόμενη φορά που θα νιώσετε κουρασμένοι και θα καταβροχθίσετε μια σοκολάτα να θυμάστε ότι την αρχική «αύξηση» θα ακολουθήσει μια απότομη μείωση βλάπτοντας έτσι μακροπρόθεσμα την υγεία σας. «Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό κάνει πέρα» δεν είναι μόνο ένα παραδοσιακό ρητό, ακούγεται σαν συμβουλή. Προσθέστε μερικά μούρα, μια μπανάνα και ίσως κάποιους κύβους παπάγια και περιποιηθείτε τον εαυτό σας με μια φρουτοσαλάτα που δεν θα σας κάνει μόνο να αισθανθείτε καλύτερα, αλλά θα σας βοηθήσει να προστατέψετε και την υγεία σας για πολύ καιρό.

Rate this item
(1 Vote)